مجلس ایران دات كام
سیدحسن خمینی:

وحدت بالاتر از این که امروز در جنوب لبنان شیعیان به خاطر اهل سنت فلسطین به شهادت می رسند؟

وحدت بالاتر از این که امروز در جنوب لبنان شیعیان به خاطر اهل سنت فلسطین به شهادت می رسند؟

مجلس ایران دات کام: به گزارش مجلس ایران دات کام، یادگار امام با تکیه بر این که بیخود می گوییم دعوای مذهبی داریم، دعوا برای خودمان است، اظهار داشت: امروز اگر می خواهیم به تضییع اصول و تمسک به فروع گرفتار نشویم، باید نگاه ما به بحث فلسطین باشد. یک ملتی که برادران ما هستند، چطور باید فریاد «یا للمسلمین» بلند کنند؟! همه نشسته ایم و حرف می زنیم و تصور می نماییم کار دیگری از ما بر نمی آید؛ بلکه برمی آید، فقط باید حرکت ایجاد کنید.


به گزارش مجلس ایران دات کام به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در مراسم تجدید میثاق میهمانان سی و هشتمین اجلاس وحدت اسلامی با آرمان های امام خمینی(س)، اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) می فرماید اگر خواستید ببینید حکومت ها یا ملت ها چه زمانی فرو می پاشند، ببینید این چهار چیز در آنها هست یا نیست. تضییع اصول، تمسک به فروع، تقدیم اراذل و تأخیر افاضل. هر وقت دیدید اراذل یک جامعه ارج گرفته اند و افاضل آن پایین نشسته اند، اصل کاری ها را رها و ضایع کرده اند و سراغ فروعات رفته اند، بدانید این دولت، ملت، تمدن، فرهنگ یا جامعه در آستانه فروپاشی است.
یادگار امام اشاره کرد: تضییع اصول یعنی کارهای اصلی را رها کنید و به مسائل فرعی توجه کنید. یکسری در ایران گروههای بهایی راه افتاده بود و یکسری افراد داد و بیداد می کردند. امام فرمود شما اصل فساد را رها کرده اید که سلطنت پهلوی است و سراغ چهار تا فرع رفته اید؟! بطور معمول ما دینداران اینطور عمل می کنیم؛ یعنی کسانی که دین ندارند بطور معمول تضییع اصول و تمسک به فروع نمی کنند. بطور معمول دل خودمان را با امور فرعی خوش می نماییم. این ما نیستیم که از بین می رویم، تمدن اسلامی گرفتار فروپاشی می شود.
وی افزود: مشهور است که می گویند سلطان محمد فاتح روزی که می خواست به قسطنطنیه حمله کند، یک نفر جاسوس فرستاد و گفت همه روحانیون مسیحیان جمع شده اند و در کلیسای جامع دارند بحث می کنند و این خیلی خطرناکست. جاسوس رفت و برگشت و گفت داشتند بحث می کردند، تیر که رها شد، به جنبه ناسوتی مسیر خورد یا به جنبه لاهوتی مسیر. گفت توپ ها را بیاورید تا ناسوت و لاهوت شان را یکی کنیم! به کسی که دشمن پشت دروازه های خانه اش هست و سر ناسوت و لاهوت دعوا می کند، باید گفت دشمنت را بشناس!
سیدحسن خمینی تاکید کرد: ممکنست یک کسی بگوید این نکته را همه می دانیم، چرا عمل نمی کنیم؟ چرا در طول تاریخ مسلمانان عمل نکردند؟ چه شد که تمدن هایی فرو ریخت؟ چون بدون توجه به این که اصل چیست، به سراغ فرع رفتند. یکی از مهم ترین علل گم کردن اصل و فرع، «منیّت» است. بیخود می گوییم دعوای مذهبی داریم؛ دعوا برای خودمان است! دعوا سر این است که من باشم یا شما باشید! امام اگر توفیق داشت، به خاطر این است که پا روی نفس خودش گذاشت. ابتدا باید این داستان را حل کنیم؛ یک گام بردار و یک حرکتی کن.
وی اظهار داشت: چیزی که ما در دوره انقلاب شاهد بودیم، چه انقلابی در روح و جان مردم شد که فرد از خودش می گذشت؟ اگر این بشود، آن وقت شرط دوم «عقل» است. به قوه عاقله توسل نماییم. با هم حرف بزنیم و مشورت نماییم. اگر قریب دو میلیارد مسلمان زانوی غم بغل کرده اند و روی شان نمی شود در روی پیامبر(ص) نگاه کنند که یک عده در فلسطین جنایت می کنند، به خاطر این است که «تنصروا الله» ندارند.
یادگار امام با تکیه بر این که اگر امام توانست این انقلاب را بیاورد به خاطر این بود که اول از خودش گذشت، اظهار داشت: «من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم؟» البته به این معنا نیست که بنشینیم و کاری نکنیم؛ چون همان که گفته من کسی نیستم، گفته باید دائما تلاش نماییم. بخشهایی که از اختیارت خارج است را به خدا واگذار کن.
وی اظهار داشت: امروز واقعیت این است که هیچ موضوعی در اسلام مهم تر از مسأله غده چرکین رژیم صهیونیستی نیست. وحدت به این معنا نیست که شیعیان سنّی شوند و سنّی ها شیعه شوند یا این که من و شما عقاید خودمان را کنار بگذاریم. وحدت به این است که من و شما دقت کنیم که یک پیامبری هست و همه کسانی که ما به آنها احترام می گذاریم، سایه شخصیت او هستند. او امروز از تمامی ما توقع دارد که دل ها را به هم محکم و عزم ها را نماییم.
سید حسن خمینی اضافه کرد: امروز اگر می خواهیم به تضییع اصول و تمسک به فروع گرفتار نشویم، باید نگاه ما به بحث فلسطین باشد. یک ملتی که برادران ما هستند، چطور باید فریاد «یا للمسلمین» بلند کنند؟ همه نشسته ایم و حرف می زنیم و تصور می نماییم کار دیگری از ما بر نمی آید؛ بلکه برمی آید، فقط باید حرکت ایجاد کنید. وحدت بالاتر از اینکه امروز در جنوب لبنان شیعیان به خاطر اهل سنت فلسطین به شهادت می رسند؟! این بزرگترین پیام وحدت است. ولی ما درگیر بعضی دعواهای خودمان می شویم که نباید باشیم.



منبع:

1403/06/31
11:11:53
0.0 از 5
300
تگهای خبر: حكم , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳